Raspeballer



MMH!
Idag åt vi norsk palt till middag, vilket jag fick av mor i julklapp. Det är en mjölpåse med potatismjöl inblandat så man tillsätter bara vatten, mycket gott och enkelt. Brukar man koka palten i buljong? Det stod så iaf på Raspeballsreceptet och det blev väldigt gott. Raspeballer finns att köpa på Coop i Sverige!

Söndagen har annars varit soft med chill. Tog en springpromenad med 6 plus väder och enorma vindkrafter, galet vackert när himmelen tillfälligt spricker upp och solen kastar sin sparsamma strålning mot fjälltoppen. Sedan kom Helene på besök och vi spelade kort och gjorde goda havrekakor av en hemmagjord pulverblandning som jag fick i julklapp av kajsa.  Helene och hennes sambo Robert är de andra svenskarna som jobbar på dagiset förutom mig och Rebecka. Det finns fyra avdelningar på dagiset som vi är utspridda på och man kan tro att det är nån slags policy på dagiset att det skall finnas en svensk på varje avdelning.
Barnen lär sig väldigt mycket svenska och ibland kan det leda till att man känner sig lite ovälkommen, speciellt när ett av barnen sa sitt första ord på svenska.

Det första steget i att göra Lovund till en Svensk koloni med målet att ta över alla fisk- och oljepengar!

Kommentarer
Postat av: Leena

2009-01-11 @ 21:28:23
URL: http://leenaingvar.blogg.se/
Postat av: Leena

Hej

Blev det godare att koka Raspeballer i buljong än i vanligt saltat vatten?

Ha de

kram mamsislamsi

2009-01-11 @ 21:30:39
URL: http://leenaingvar.blogg.se/
Postat av: isak

det är fan rätt! infiltrera och ta över norra norge!

2009-01-11 @ 21:53:25
Postat av: isak

det är fan rätt! infiltrera och ta över norra norge!

2009-01-11 @ 21:54:39
Postat av: Lovundlinus

Oja! Det blev som matigare på något sätt... Jag har en idé om att blanda i buljong i själva smeten också. Kanske också blir gott?

2009-01-11 @ 21:55:31
URL: http://lovundlinus.blogg.se/
Postat av: Kajsa

bra, då vet jag hur jag ska göra med mina raspeballer!

enkel bak och matlagning idag för er. vad bra att kakorna blev goda. jag gav bort några sånna mixer, men jag har aldrig bakat och smakat dom själv :D



bra idé att ta över norge. dom verkar ju ändå ha en hel del att lära sej av oss.



förresten, raspeballermixen finns på ica också!

2009-01-11 @ 22:25:19
URL: http://kajsaklara.blogg.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0